פורסמו דוחות רבעון 3: שיח, בול, פנאקסיה ופארמוקן יורדות בהכנסות

סיכום השבוע בסקטור הקנאביס בבורסה: אחרי דוחות הרבעון השלישי של שנת 2022 של שתי הנציגות הישראליות בנאסד”ק שפורסמו בחודש שעבר, השבוע פורסמו דוחות הרבעון של חברות הקנאביס בבורסה הישראלית, והנתונים לא טובים בסך הכל.

שיח מדיקל גרופ בירידה למרות רכישת בתי המרקחת אך גם עם קופת מזומנית יפה, פארמוקן עם הפסדי-עתק אך גם עם פתח לתקווה לאחר השתלטות מוצלחת של הנהלה חדשה, פנאקסיה עם הפסד-שיא של 13 מיליון ש”ח עוזבת את תחום הקנאביס ומעצבנת את המשקיעים הן בגלל דילול צפוי והן בגלל פעילות פרטית מקבילה במלטה, בול פארמה בצרות עם הפסדים גדולים אחרי רווחים מדומיינים ויוניבו בצרות גדולות אף יותר אפילו לא פרסמה דוחות וגם נפרדה מה-CFO בפעם השלישית תוך פחות משנה.

דוחות רבעון Q3 של שיח מדיקל גרופ: נתוני הרווח וההכנסות במגמת ירידה משמעותית למרות רכישת בתי מרקחת נוספים

חברת שיח מדיקל גרופ (Seach Medical Group) פרסמה השבוע את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה, בו הציגה היא מציגה הכנסות של כ-30.3 מיליון שקלים. מצד אחד מדובר בגידול של כ-87% אל מול הכנסות של כ-16.2 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד אך בקיטון של כ-11.4% בהכנסות אל מול הרבעון הקודם.

באופן כללי נהוג להשוות נתוני רבעון לאלו של אשתקד אבל במקרה הזה הרבעונים הקודמים אולי רלוונטיים יותר שכן בשנה האחרונה ביצעה שיח מספר רכישות של בתי מרקחת שהוסיפו להכנסות והוסיפו נדבך חדש לחברה, כלומר הרבעון המקביל אשתקד משקף רק את פעילות הגידול של שיח, ללא פעילות בתי המרקחת שהוקמה מאז.

בשורה התחתונה, שיח הציגה ברבעון Q3 רווח מייצג של כ-1 מיליון ש”ח (בנטרול שינויים בנכס ביולוגי, תגמול מבוסס מניות והוצאות והכנסות שאינן מייצג וכן בחישוב שיעור מס מייצג), נתון שמסמן ירידה של כ-64.3% אל מול רווח מייצג של כ-2.8 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד, וירידה של כ-74.3% אל מול רווח מייצג של כ-3.9 מיליון שקלים ברבעון הקודם.

התוצאות הללו, של מי שהיתה החברה היחידה מלבד אינטרקיור שצמחה בסקטור הקנאביס בבורסה עד כה כשכל השאר התרסקו, הן מאכזבות יחסית ובעייתיות במיוחד כאשר הן מגיעות למרות שהחברה רכשה בסוף חודש יולי כ-51% משני בתי מרקחת נוספים (מדי פלוס בירושלים) מכיוון שלמרות שלאורך שני שליש מהרבעון שימשו נתוני בתי המרקחת כתוספת לתוצאות החברה – עדיין הן ההכנסות והן הרווח צנחו בהשוואה לרבעון הקודם. יש להזכיר כאן שוב שעל פי התקינה החשבונאית הישראלית, חברות שרוכשות 51% מבתי המרקחת רשאיות לרשום בספרים 100% מההכנסות והרווח של בתי המרקחת.

המשמעות היא שייתכן שבניגוד להצהרות של שיח על כוונה לסיים את שנת 2023 עם עשרה בתי מרקחת, כלומר ארבעה נוספים שיצטרפו לשישה שהשליטה בהם כבר נרכשה בשנתיים האחרונות, יובילו את החברה לעצירה מסוימת במגמת הרכישות של בתי מרקחת, וזאת לצורך ייעול ומעבר לרווחיות של בתי המרקחת הקיימים.

מצד שני, ויש כזה, חשוב לזכור שבמהלך הרבעון פרעה החברה כמעט את כל החובות למערכת הבנקאית וכעת בקופת המזומנים שלה ישנם לא פחות מ-26.8 מיליון שקלים, בנוסף למסגרות אשראי לא מנוצלות של כ-25 מיליון שקלים מבנק לאומי ובנק הפועלים, כלומר היא עדיין איתנה ויש ברשותה כסף לעבוד איתו.

עוד סמנכ”ל כספים של יוניבו עוזב; החברה לא פרסמה בזמן את הדוחות הכספיים לרבעון השלישי בגלל נושא עליו התרענו – מהן ההשלכות?

חברת יוניבו (Univo), שנראית כמי שנמצאת בדמדומיה, דיווחה השבוע שני דיווחים בעייתים מאוד, בלשון המעטה – שניהם בקשר להנהלת החשבונות ומחלקת הכספים של החברה. הדיווח הראשון היה על איתמר אמויאל, סמנכ”ל הכספים של החברה, שעזב את תפקידו, כאשר לא ברור איזה סמנכ”ל כספים ישוש להחליפו כעת ולעבוד בחברה במצב פיננסי בעייתי כמו זה שיוניבו שרויה בו. אמויאל הוא ה-CFO השלישי שעוזב את החברה בתוך שנה, לאחר עזיבתו של פבל בובר בחודש יוני השנה, חצי שנה בלבד לאחר שנכנס לתפקיד במקומה של מורן עטר. עזיבה זו של אמויאל מצטרפת לגל של עזיבות של בכירי יוניבו לאורך השנה האחרונה עם התרסקות המניה עד לשפל חסר תקדים והימצאותה רגע לפני חדלות פירעון.

דיווח שני, וחמור שבעתיים מהדיווח על העזיבה של סמנכ”ל הכספים, היה דיווח שפרסמה החברה אתמול (חמישי), לאחר שלא פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי עד לדדליין שהציבה הרשות לניירות ערך – חצות יום רביעי – וזאת בניגוד לכל שאר החברות ובפעם הראשונה בסקטור הקנאביס מאז הוקם לפני כ-4 שנים.

במסגרת הדיווח הסבירה יוניבו (שמחוייבת מן הסתם לפרסם את הדוח הרבעוני כחלק מהיותה חברה עם אגרות חוב אשר למחזיקיה היא חבה כסף) כי הדוחות לא פורסמו עקב דרישת חוב בהיקף כולל של כ-5.8 מיליון דולר (19.7 מיליון שקלים) שהגישה חברת טילריי (Tilray) הקנדית לחברה לאחרונה – 3.5 מיליון דולר מהם בגין הסחורה שסופקה לחברה ואותה היא פסלה (הליך שנמצא כעת בבית משפט מול חברות הביטוח והשינוע) ו-2.3 מיליון דולר נוספים בגין סחורה שלא סופקה ליוניבו, אך לדברי טילריי סוכם על אספקתה.

מדובר בנושא שנחשף כאן במגזין קנאביס לראשונה לאחר דברים שאמר מנכ”ל יוניבו גולן ביטון בשיחת משקיעים סגורה. כזכור, לא היה מובן כיצד ייתכן שחברה רוכשת משלוח, הוא מגיע פגום לכאורה, אך היא לא מבצעת הפרשה מסוימת לגבי התשלום וכלל לא מדווחת על כך בספרים.

זו כמובן אחריותה של הנהלת חברת יוניבו, שבראשה עומד אגב ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בתפקיד “נשיא”, אך באשמה (נוספת אגב) גם של משרד רואי החשבון EY, שבשנה האחרונה נחשפו תקלות משמעותיות ביותר מצידו גם בדוחות של החברות בול פארמה (BOL Pharma) ויונט קרדיט (Unet Credit), וגם ביוניבו עצמה רק לאחרונה בסוגיית דוחות הרבעון הראשון שהסתבר ששכחו לרשום בו הערת עסק חי. כעת מסתבר שגם בדוחות הרבעון השלישי יש בעיה. מצופה מ-EY לבצע בדק בית רציני ולבחון כיצד יתכן שרואי החשבון שלה, שאחריותם היא בהגדרת התפקיד להיות “רואי החשבון המבקרים” של יוניבו, לא ביקרו את אי רישום ההפרשה בגין הסחורה של טילריי.

פארמוקן נשארת בענף הקנאביס? לרנר השיג שליטה מלאה בדירקטוריון החברה, שמציגה ירידה בהכנסות ברבעון Q3 ובונה על רישיון קונסטרוקטיבי

בשקט בשקט, השבוע התפרסמו תוצאות אסיפת בעלי המניות בחברת פארמוקן (Pharmocann), מהן עולה כי איש העסקים יריב לרנר (בעל 14.99% מהמניות), הנחשב למומחה בייעול עסקים עם בעיות ברווחיות, אשר רכש לפני כשלושה חודשים מניות בהיקף של כ-2 מיליון שקלים בהנפקת המניות שביצעה החברה, השתלט דה-פקטו על החברה. כזכור, במהלך הזמן מאז רכש לרנר את המניות התעורר מאבק שליטה אימתני בינו לבין בית ההשקעות ווליו בייס (Value Base) המחזיקה 18.62% מהמניות שהצליחה בתחילה להשיג שליטה לא-רשמית בדירקטוריון, אך כעת “תם הטקס” ולרנר רושם הצלחה מכובדת במהלך.

למעשה, במסגרת האסיפה, השיג לרנר, ככל הנראה בשיתוף פעולה עם המנכ”ל לירן חלפון (המחזיק 17.73% מהמניות) הצלחה בכל הנושאים: הוא מנע את מינויו מחדש של המנכ”ל הוותיק לשעבר גיל חובש לדירקטוריון, לא אישר את המענק שלו וגרם, ככל הנראה מתוך הבנה של הניצחון הקרב, לשני דירקטורים (יוסי אלהרר ואורלי גיא) להסיר את מועמדותם למינוי מחדש. במקביל, כל הדירקטורים שהוא ביקש למנות, מונו בהצלחה לדירקטוריון ללא יוצא מן הכלל. המפסידה במאבק השליטה, ווליו בייס, נחשבה כמי שתומכת בהחלטה של פארמוקן לנסות להכניס פעילות נוספת שאינה בתחום הקנאביס לחברה ובכך למעשה אולי לפרוש מתחום הקנאביס בכלל. כעת, על פי הערכות בשוק וככל שהוא לא יתייאש מהמשימה המאוד-לא-פשוטה שהוא נטל על עצמו, צפוי לרנר לנסות להבריא את החברה. את זאת מתכוון לרנר לעשות באמצעות רישיון קונסטרוקטיבי שהינו רישיון עיסוק בקנאביס ללא מגע, שבאמצעותו הוא מקווה שפארמוקן תרכוש קנאביס מחוות לוויין, תמכור אותו למפעל שיארוז ולבית מסחר שיפיץ תחת מותג פארמוקן, וזאת מבלי שהחברה תגדל בעצמה בחווה שלה במושב ציפורי שעומדת לפני סגירה.

ואם כבר ברווחיות עסקינן, אז השבוע פרסמה גם פארמוקן את דוחותיה לרבעון Q3 של השנה, בו הציגה הכנסות של כ-4.7 מיליון שקלים, שהם קיטון של כ-9.6% אל מול הכנסות של כ-5.2 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה הציגה החברה הפסד מייצג של כ-7.7 מיליון שקלים ברבעון, הכולל מחיקת מלאי בהיקף של כ-5 מיליון שקלים – נתון משמעותי לחברה כה קטנה שמסמן החמרה של כ-234% בהפסדים אל מול הפסד מייצג של כ-2.3 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד.

הירידה בהכנסות נובעת, ככל הנראה, מהסגר שהטיל היק”ר על חוות החברה כאמור, שמנע ממנה למכור את מוצריה באופן תדיר לבתי המרקחת. כעת, האתגר של חברת פארמוקן יהיה למכור את המלאי שיושב בחוות החברה, שהשווי הכספי שלו מסתכם בכ-8 מיליון שקלים (כולל תוצרת בשלבי גידול), זאת לאחר סגירת החווה, ולנסות להפוך למותג שאינו עוסק בייצור בעצמו – דבר שאם יצליח יהיה מדובר בפעם הראשונה שחברה מסקטור הקנאביס בבורסה עושה.

פנאקסיה מפסידה גם ברבעון Q3, מתכננת לצאת מענף הקנאביס ומעצבנת את המשקיעים

חברת פנאקסיה (Panaxia) דיווחה השבוע על כך שחתמה על מזכר עקרונות עם חברת ברק בית השקעות לצורך מיזוג (כלומר – עזיבת תחום הקנאביס והעברת פעילות השלד הבורסאי לעיסוק בהשקעות), וזאת בתמורה להקצאה של כ-60% מהון החברה, עם אפשרות להגעה ל-85% כתלות באבני דרך הנגזרות משווי שוק של החברה הממוזגת ׁ(ככל שהשווי יגיע ל-150 מיליון שקלים יוקצו סה”כ כ-75% מהון החברה, ככל שהשווי יגיע ל-180 מיליון יוקצו סה”כ כ-85% מהון החברה).

במסגרת המיזוג, ככל שאכן יושלם לבסוף, צפויה פנאקסיה למכור או לסגור את פעילות הקנאביס הקיימת שלה (בעיקר המפעל שלה בלוד ומותג שמני הקנאביס “אקסיבן”), כאשר סביר מאוד להניח כי הפעילות תיסגר ושמוצריה ימכרו בנזיד עדשים, זאת מכיוון שבמסגרת הסכם השכירות של החברה, היא צפויה לפנות את המפעל שלה בעוד כשנה בסיום חודש נובמבר 2023.

אך מכשול גדול לקראת המיזוג הצפוי של פנאקסיה עם בית ההשקעות ברק הינו חוב בסך של כ-11.9 מיליון שקלים שיש לחברה לבנק מזרחי וחוב נוסף בסך של כ-11.5 מיליון שקלים שיש לחברה לדדי סגל, שהוא גם המנכ”ל ובעל השליטה בחברה, וליו”ר החברה, יונתן קולבר. לצורך צליחת המכשול הזה סביר מאוד להניח כי החברה תיאלץ לבצע גיוס הון, או לחילופין דילול של המשקיעים בדרך של הקצאת מניות לצורך כיסוי החוב.

הדבר בא כשברקע החברה פרסמה השבוע את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה, בו הציגה הכנסות של כ-10.6 מיליון שקלים, שהן קיטון של כ-52.9% אל מול הכנסות של כ-22.5 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה, הציגה החברה הפסד מייצג של לא פחות מ-13 מיליון שקלים, כולל הפרשה לירידת ערך של מלאי החברה בסך של כ-2.7 מיליון שקלים. מדובר בהחמרה של 113% מול הפסד של כ-6.1 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד.

כמו כן, ישנה תרעומת בשוק על חברת פנאקסיה, שכעת ברור כי הפעילות שלה בישראל כושלת לחלוטין, לגבי כך שהפעילות שלה במלטה, הכוללת מפעל לייצור קנאביס הנחשב רווחי, נמצאת בבעלות פרטית של בעלי השליטה בחברה. את הפעילות הרווחית הזאת, שלמעשה היא פעילות בתחום הקנאביס ולכן לא ברור איך לא מדובר בניגוד עניינים לפחות לכאורי, פנאקסיה הציבורית לא הכניסה תחת כנפיה. המשמעות היא, לפחות נדמה כך לחלק מהמשקיעים, שהפעילות במלטה נהנתה מידע ויכולות שנצברו בעקבות כספים שהושקעו בחברה הציבורית, אך הרווחים ממנה נותרו בידיים פרטיות, של מי שהובילו את החברה הציבורית, ומבלי שהמשקיעים בחברה הציבורים זכו להנות מהם גם כן.

רבעון Q3 קשה לחברת בול פארמה: קריסה של 69% בהכנסות

חברת עמיר שיווק (Amir Marketing) הציבורית פרסמה השבוע את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה, מתוכם ניתן ללמוד גם על הדוחות הכספיים של חברת בול פארמה (BOL Pharma), בה מחזיקה עמיר שיווק כ-35.6%. 

על פי הנתונים הרשמיים, במהלך הרבעון השלישי רשמה חברת BOL הכנסות של כ-5.2 מיליון דולר (17.6 מיליון שקלים) – נתון שמסמל קיטון של כ-69.6% אל מול הכנסות של כ-17.1 מיליון דולר (58 מיליון שקלים) ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה, הציגה BOL הפסד מייצג של כ-2.3 מיליון דולר (7.8 מיליון שקלים), זאת בניגוד מוחלט לרווח של כ-3.24 מיליון דולרים (11 מיליון שקלים) ברבעון המקביל אשתקד, שהיה רבעון שיא מבחינתה בו החברה החזיקה, לדקת תהילה, בתואר “חברת הקנאביס הרווחית ביותר בישראל”. לאחר מכן, כזכור, התגלו בדוחות הכספיים של החברה אי סדרים חמורים וחריגים מאוד בנוף של הבורסה המקומית, שגרמו לכך שבדיעבד הסתבר שהחברה זכתה בתואר הזה שלא ביושר.

כעת, ככל שלא יהיה שיפור בהכנסות, תצטרך עמיר שיווק, שבעצמה חווה תקופה קשה ברווחים ובפעילות העסקית, להחליט האם להכניס יד לכיס ולהזרים כסף, או לחלופין, להרים ידיים מ-BOL ולסגור או לנסות למכור את הפעילות.


הערה: למי שתוהה מדוע לא פורסמו הדוחות של החברות טוגדר פארמה, תיקון עולם קנביט וקנאשור, הרי שלא כל החברות מחוייבות לפרסם דוחות רבעון אלא רק דוחות חציון. חברות קטנות לא מחוייבות לפרסם דוחות רבעון, אלא אם הן בחרו לפרסם דוחות רבעון פעם אחת ואז הן מחוייבות לפרסם תמיד. לכן חברות קטנות כמו יוניבו או פארמוקן למשל כן מפרסמות גם דוחות רבעון ולא רק דוחות חציון/שנתי.


סיכום העליות והירידות של השבוע

  • יוניבו – 3.57%+
  • תיקון עולם קנביט – 3.35%+
  • אינטרקיור – 3.36%-
  • פארמוקן – 4.48%-
  • עמיר שיווק – 7.37%-
  • אינטליקנה – 8.64%-
  • נקסטייג’ – 10.65%-
  • טוגדר – 12.33%-
  • קנבוטק – 13.15%-
  • שיח מדיקל – 15.36%-
  • פנאקסיה – 18.25%-
  • וונטייז – 19.71%-
  • איי.אמ.סי – 23.33%-
  • קנאשור – 35.37%-

*** אין בנאמר המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך, הנכתב הינו דעה בלבד. כל המבצע פעולות כלשהן על בסיס הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד ואין צוות המגזין אחראי לנזקים כלשהם שיגרמו כתוצאה מפעילות בניירות ערך בעקבות הכתבה ***

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר